Skip to content

Hei Mediakasvatus, älä aktivoi minua liikaa!

9.1.2009

Sain itseni kiinni pahasta tavasta. Surffailen kesken opintojen. Ja ei minkä tahansa opintojen kesken, opintojen, joihin olen itse vapaaehtoisesti ja vapaa-ajalla hakeutunut. Puhe soljuu korvista sisään ja ulos, ja osasta jää jopa muistijälkiä. Silti saan itseni jatkuvasti kiinni jostain aivain muusta kuin ”itse asiasta”.

Yläasteella en tunnistanut tätä ongelmaa. Toisaalta silloin luokissa ei ollutkaan koneita saatavilla, vaan edessä olivat kirjojen sivut. Lukiossa jouduttiin tilanpuutteen vuoksi muutamia kursseja pitämään koulun ATK-tiloissa, ja jos silloin houkutus lähteä tiedon valtaväylälle derivaatan sijasta oli kiusaus. Onneksi derivaatta oli kuitenkin tarpeeksi hankalaa ja haastavaa sekä aikaavievää, joten kone sai olla rauhassa. Ammattikorkeaopinnoissa meiltä jo osalla kursseista vaadittiin tekemään muistiinpanoja koneilla. Koneet olivat toisiinsa yhteydessä ja tietoa jaettiin. Taustalla rullasivat meset, mailit ja muut portaalit. Huomio herpaantui, ja mitä puisevampi luennoitsija olis, sitä varmempaa oli, että kone kiinnosti enemmän kuin teoria.

Kouluihin puuhataan koneita luokkiin, läppäreitä lasten käyttöön. Kaikkiin oppiaineisiin, ovathan tietokoneet ja Internet jokapäiväistä elämää nykyajan alakoululaisille. Miten varmistetaan että aika menee oikeasti oppiympäristössä eikä Habbo-hotellissa, Irc-galleriassa tai esimerkiksi pelisivustolla? Voidaanko nettiliikennettä alkaa valvomaan ja kuka sitä sitten valvoo?

Tieto ja kehitys ovat hienoja asioita, mutta miten keskittymiskykyä enää kehitetään jos kaikki on napsauksen päässä?

2 kommenttia leave one →
  1. karzza permalink
    9.1.2009 16.47

    Tuli tehtyä juuri samoin eli surffia kesken opetuksen, et ole yksin vaivasi kanssa.

  2. essukka permalink
    9.1.2009 17.16

    Kummallista käytöstä, hyi hyi!!! Paitsi, että itseni sain kiinni aivan samasta rumasta tavasta… Itse opetan ja vedän ryhmiä viikottain ja ajattelin juuri siltä kantilta omaa käytöstäni. Minä en oikeasti kestäisi jos minun ryhmäni harhailisi jossain tiettömillä teillä tai valtaväylillä silloin kun minulla olisi opetettava aihe kesken. Mutta tilanteen hallinta tällaisen aineen kohdalla vaatii varmasti paljon tekijöiltään. Todella houkutus jäädä jollekin sivustolle tai etsiä joku aivan toinen sivusto sillä aikaa kun luennoitsi esittelee omia ajatuksiaan ja ”löytöjään” netistä ja miten mitäkin voi käyttää hyödyksi missäkin. Hyödyllisiä tietoja, mutta kaikki on kiinni myös paljon siitä minkälaisia tarpeita kenelläkin on omassa elämässään.
    Mutta nyt nälkä kurnii vatsassa ja kotio lähteminen alkaa houkuttaa kovasti! jotta se on moro!

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: