Skip to content

Mielikuvamaailman huumaava vaikutus

13.4.2009

Sattui silmiini lankalauantaina (11.4.) ilmestyneestä Helsingin Sanomista sunnuntaisivuilta palsta, jossa eri lehtien päätoimittajilta kysytään kommenttia viikon puheenaiheeseen. Pääsiäisviikolla puheenaiheeksi oli valittu uskonto; päätoimittajien piti kommentoida, onko uskonto yhä oopiumia kansalle, kuten Marx aikoinaan esitti. Mielenkiintoisin  oli Kaltio-lehden (www.kaltio.fi) päätoimittajan Johanna Ylipullin kommentti: ”Arjessa uskonnollisen ajattelun tilalle ovat astuneet uudet myytit, kuten jatkuvan kuluttamisen ja täydellisen ruumiin ideologiat. Marxin ajatusta uskonnosta yhteiskunnallisten olosuhteiden hämärtäjänä voi soveltaa myös näihin.”

Tästä voisi varmaan vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä tai ainakin keksiä hyviä kysymyksiä tässäkin blogissa esillä olleeseen mainonnan maailmaan tai edelliseen blogiartikkeliin, jossa kuvattiin median tapaa luoda ”sisäkkäisiä todellisuuksia”.

No comments yet

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: