Skip to content

Lapset mainonnan maalitauluina

29.11.2009

Joululaulut raikaa kauppakeskuksissa, pukkeja vilahtelee tavarataloissa ja postiluukusta tunkee joulumainontaa kilokaupalla. Joulukalenterit on jo ostettu ja lasten jouluaaton odotus on alkanut. Lahjatoiveita on sadoittain. Joulumainonnan maalitauluina ovat niin lapset kuin aikuisetkin. Jotain on aina pakko hankkia. Onhan joulu lähimmäisen rakkauden ja antamisen juhla.

Lapsiperheissä yksi odotetuimmista joulukatalogeista lienee lelukirja. Vuosien saatossa se on paisunut paisumistaan. Lienee jo lähemmäs satasivuinen ellei enemmänkin. Lelukirjasta on helppo poimia joululahjatoiveiden top 100, vaikka tussilla rastittamalla. Omien lasteni ollessa kouluiän kynnyksellä lelukirja oli supersuosikki. Sitä plärättiin niin että sivut olivat jo rullalla ja joka toinen lelun kuva oli rastitettu. Sivut olivat lopulta yhtä suttua kolmen lapsen käsittelyn jälkeen.

Toteutin pienen testin lapsillani. Annoin heidän unelmoida rauhassa lelukirjansa parissa satoine lahjatoiveineen. Joka päivä kolmesta suusta sama laulu. Äiti, mä haluun ton, ton ja ton ja sit vielä ton ja ton. Myönnän, ostopaineet ja joulustressi tuntuivat korvissa asti humisevana verenpaineena. Renkutukseen lopulta kyllästyneenä takavarikoin kirjan salaa. En tunnustanut lapsille, että olin kähveltänyt lelukirjan. Hetken aikaa ihmeteltiin katoamista, kunnes asia unohtui. Odottelin rauhassa viikon parin ajan, enkä sanallakaan kysellyt joululahjatoiveita. Lopulta tiedustelin lapsilta mitä he todella toivovat joululahjaksi. Hämmästys oli valtava, kun kukaan heistä ei kyennyt nimeämään toiveekseen mitään lelukirjassa ollutta ihanuutta. Pienimmäinen ilmoitti toivovansa pitkän penkillä vääntelehtimisen jälkeen rusinoita. Keskimmäinen halusi luumuhilloa. Vanhimmainen, jo hieman valveentuneempana osasi pari leluakin listata. Uskomatonta!

Lapset ovat helppo maalitaulu mainonnalle. Nuoremmilla lapsilla ei vielä ole kehittynyt minkäänlaista kriittisyyttä mainontaa kohtaan. Tätä mainostajat häpeilemättä käyttävät hyväkseen. Vanhempina me koemme vahvaa tarvetta tuottaa lapsillemme iloa ja täyttää heidän toiveitaan. Mainostajat luovat tarpeita ja haluja lapsillemme ja me vanhemmat kohtaamme ne ostopaineina ja vaatimuksina, aina ahdistukseen saakka.

One Comment leave one →
  1. ilonana permalink
    1.12.2009 20.42

    Rusinoita ja luumuhilloa🙂

    Sitä toisaalta niiden toiveiden tulisi ollakkin, mutta lapselle on helppo syöttää toiveita ja haaveita noiden mainosten mukana. Tottakai lapsilla pitääkin toiveita olla, mutta tämä ”testisi” osoittaa sen, kuinka tärkeä vaikutus on aikuisen toimilla ja kuinka tärkeää on nimenomaan tuo mediakasvatus, joka niin usein tuntuu unohtuvan.
    Mielestäni myös aikuisten lelukirjat tulisi ottaa hetkeksi pois toiveajan alla, ja laittaa ihminen todella miettimään mitä haluaa saada.
    Itse pidän lahjojen ostamisesta ja niiden antamisesta. Tänä vuonna kaikki ne pari lahjaa jotka haluan antaa on joko itsetehtyjä tai aineettomia.

    Ehkä pitäisi tehdä luumuhilloa…

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: