Skip to content

Mainonta sosiaalisen median takana

15.12.2009
by

Viimeaikoina kovin moni ystäväni on joutunut työssään tai opinnoissaan käsittelemään sosiaalista mediaa, esimerkiksi miettimällä minkälaisia mahdollisuuksia sosiaalisilla medioilla on vaikuttaa vaikkapa jonkin yrityksen imagoon. Yritykset haluavat olla osa sosiaalista mediaa, esimerkiksi Facebookiin luodaan yrityksen toimesta tai suosituksesta omia yhteisöjä, joissa työntekijät ja muut voivat keskenään pitää yhteyttä. Samalla tavalla toimii myös mainosyhteisöt, joissa suurimpana tarkoituksena on tuoda mahdollisten asiakkaiden ja kuluttajien tietoon uutuuksia ja uutisia.

Kuinka moni nuori tajuaa kantavansa jonkun monikansallisen yrityksen leimaa ja tarjoamalla ilmaista mainostilaa ja mainostutkimusta olemalla osa jotakin ryhmää internetissä. Kun selaa IRC-gallerian ryhmiä tulee siellä vastaan useita tuotemerkkejä ja yrityksiä. Ryhmän perustamisen taustalla voi toki olla harmiton fani, mutta kuka esimerkiksi perustaa Nordealle oman ryhmän, ellei joku työtekijä itse? Mikä ajaa tätä työntekijää ryhmän perustamisessa eteenpäin? Mitä etua saa perustaja ja mitä hyötyä on kuulua johonkin ryhmään? Toki voi vaihtaa kuulumisia ja verkostoitua muiden kollegojen kanssa, mutta saako työnantajakin tuosta osansa? Tarjoammeko me tahattomuudessamme monikansalliselle yritykselle ilmaista kohderyhmätietoutta ja informaatiota kuluttajista… Ja mitä näissä ryhmissä tekevät alaikäiset lapset?

Internetin vaaroista ja mahdollisuuksista on puhuttu paljon. Ja toki se on tärkeä osa kasvatusta nykynuorille ja lapsille, mutta olisiko syytä myös kiinnittää huomiota siihen että minkälaisia asioita internet-palveluissa kannattaa ja minkälaisiin ryhmiin kuuluu.. Tuntuu että olen itse jollakin tapaa onnellisessa asemassa. Olen elänyt lapsuuteni ja suurimman osan nuoruudestani ilman tietokoneita ja internettiä, eikä minulla ole lapsia joiden netin käyttöä tulisi valvoa. Mutta miten voisin olla avuksi omalta osaltani mediakasvatusta? Riittääkö edes se että puhun mediakriittisyyden puolesta? Kuka tai mikä on se, joka herättää aikuisetkin ajattelemaan? Enää ei riitä varoitus siitä, että on syytä pitää huoli minkälaisia kuvia laitaa nettiin, vaan ehkä olisi myös tarpeen keskittyä siihen, mitä siellä kirjoittaa, tai mitä kannattaa. On myös hyvä muistaa että jokaisen ryhmän, asian, yrityksen ja mainoksen taakse kätkeytyy jotain, ei välttämättä mitään pahaa tai vaarallista, mutta jotakin. Haluatko sinä seisoa myös tuon sanoman takana? Ehkä jokaisen olisi syytä silloin tällöin googlettaa itsensä ja katsoa mitä kaikkea oman nimen takaa on löydettävissä..

No comments yet

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: