Skip to content

Nuorisotiedotus tulevaisuuden verkossa

7.3.2011
by

Kohtuullisen uusi nuorisotyön työmuoto elää ja kehittyy kokoajan. Nuorisotiedotus pyrkii tarjoamaan nuorille apua, tukea ja tietoa erilaisissa nuoren elämään liittyvissä ja nuoria kiinnostavissa kysymyksissä. Tavoitteena on auttaa nuorta ratkaisemaan itse omassa elämässään eteen tulevia kysymyksiä tarjoamalla luotettavaa, asianmukaista ja ymmärrettävää tietoa. Nuorisotiedotuksella halutaan aktivoida nuorta toimimaan tiedon tuottajana, tiedottajana ja neuvojana, jotta nuorten osallisuus ja aktiivinen kansalaisuus kehittyisivät.

Verkko tarjoaa nuorisotiedotukselle monia mahdollisuuksia. Nuoret oppivat koko ajan virtuaalimaailmassa olemaan aktiivisia tiedontuottajia, koska sosiaalinen media perustuu nimenomaan käyttäjien aktiiviseen rooliin. Tämän tiedontuotannon kanavoiminen oikeisiin kohteisiin on nuorisotiedotukselle yksi kutkuttava haaste. Ohjaajan rooli muuttuu tiedontuottajasta tiedontuottamisen tukijaksi.

Samaan aikaan joudutaan miettimään missä muodossa tietoa tarjotaan. Perinteisesti tieto on aikuisen muotoilemaa ja usein kirjoitetussa muodossa tarjottua. Nuorten maailma on hyperaktiivisempi eli liikkuva kuva, ääni ja tekstin ulkomuoto ovat entistä merkityksellisemmässä asemassa tiedon perillemenon kannalta. Nuoret ilmaisevat asiat eritavalla ja se heille suotakoon. Myös tästä löytyy haasteita nuorisotiedotukselle: miten saada tieto muotoon, joka tavoittaa nuoren. Ratkaisuksi tähänkin haasteeseen näkisin jälleen nuoret tiedontuottajina.

Ihannetulevaisuudessa nuorisotiedottaja on mahdollistaja, joka tukee nuoria tuottamaan tietoa opettaen laitteiden käyttöä, toimii taustalla organisoiden ja kannustaa nuoria. Ihannetilanteessa nuoret haluavat itse ottaa aktiivista roolia eteenpäin vievän tiedontuottajina.

2 kommenttia leave one →
  1. 10.3.2011 9.43

    Hyviä pointteja! Millä tavalla mielestäsi lapsuudesta alkanut intensiivinen tietotekniikan ja median parissa puuhailu vaikuttaa nuoren ajattelun kehittymiseen? Diginatiivit ovat oppineet kehittämään erilaisia monimutkaisiakin asioita ’lennossa’, mutta kehittyykö ajattelukin hypermedialliseksi eli ikään kuin liidetään asiasta toiseen perhosen lailla. Ovatko avainasemassa tarinallisuus ja visuaalisuus?
    Kuuntelen parhaillaan prof. Kai Hakkaraisen web-luentoa tutkivan oppimisen aiheesta, joka sivuaa tätäkin teemaa.

  2. 14.3.2011 14.41

    Omasta kokemuksestani voisin veikata, että nimenomaan tuo liitely lisääntyy (tällä hetkellä auki 1 essee, 2 sähköpostiohjelmaa, hp, 4 muuta aiheeseen liittyvää sivua) ja samalla huomaan etten jaksa keskittyä yhteenkään niistä pitkää aikaa. Myös työssäni huomannut saman: sitoutuminen mihin tahansa asiaan on erittäin lyhyt jänteistä. Kuinka suuri merkitys sitoutumisen vähenemisellä on mediankäytön lisääntymisellä?

    Nuoret myös ajattelevat monet asiat median kautta: miten jaan tämän facebookissa muille, mistä muualta tietoa muka löytää kuin googlesta/wikipediasta, miten muistan tämän asian ilman muistutusta…

    uskon, että mainitsemasi visuaalisuus ja tarinallisuus ovat tärkeitä. tietotulvassakin pätee ihmisten kyky oppia sitomalla asiat aiemmin opittuun.

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: