Skip to content

Kirjoitustaidottomuus syrjäyttää

28.4.2011
by

Opetushallituksen tutkimuksen arvioi mukaan 2000 yhdeksäsluokkalaista poikaa läpäisee peruskoulun vuosittain osaamatta juurikaan kirjoittaa. Tutkimuksessa on ollut mukana otos suomalaisista yhdeksäsluokkalaisista. Hiukan olen kriittinen tuloksia kohtaan. Johtopäätöksiä tehdään siitä, että tutkimusotannassa oli  2601 yhdeksäsluokkalaista. Lisäksi lähes joka kerta kun tutkimustulos paljastetaan, tutkija valittaa, että oppilaiden todistusnumerot ovat parempia kuin tutkijan tutkimustulokset. Totta kai ovat, koska tutkimus perustuu vain yhteen kokeeseen, kirjoitettuun tekstiin ja kielitietoon, ja äidinkielen sisältöinä ja arvioinnin kohteeena ovat myös suullinen viestintä , media ym. joita ei (onneksi aina) arvioida kirjallisin tuotoksin.

Joka tapauksessa tutkimus antaa suuntaa. On aika pelottavaa, että kolmasosa pojista selvisi välttävästi kirjoitustehtävistä, ja 6 %:a ei saanut aikaiseksi mitään. Selityksenä voi olla se, että moinen koe ei paljon hetkauttanut. Mutta jos syynä on se, että asioita ei irtoa paperille, tulos on merkittävä.

Kirjallinen kulttuuri ei ole katoamassa, ja mediaosallisuuskin nykyisin painottuu kirjoittamiseen. Tekstarit, keskustelupalstat, facebook ym. perustuvat siihen, että tekstiä tulisi syntyä, jotta saa itsensä esille. Selkeä syrjäytymisvaara on nyky-yhteiskunnassa, jos ei osaa kunnolla lukea tai kirjoittaa. Itse annan tukiopetusta opiskelijoille, joilla on lukemisen ja kirjoittamisen ongelmia. Kyllä Google-hakukin on hankalaa, jos hakusana tulee toistuvasti kirjoitettua väärin.

Pikalääkkeitä en ongelmaan keksi. Usein ongelmien taustalla on kyse  asenteista, joita on vaikea muuttaa. Kirjoitustaidon kehittäminenhän vaatii vähemmän mediaseksikästä toimintaa: harjoittelua, toistoa, aikaa ja vaivaa. Sehän on tylsää, mutta oman mukavuusalue on vain ylitettävä, jos haluaa edetä. Lisäksi motivaation sytyttämisen avulla voittaa vaikeuksia: kun kirjoittaminen tulee mielekkääksi ja tavoitteelliseksi – esimerkiksi itselle tärkeiden viestien saaminen nettiin – hankalan haasteeseen tarttuu myös murrosikäinen poika. Toivon niin.

Aiheesta lisää:

http://www.oph.fi/etusivu/102/suurta_vaihtelua_yhdeksasluokkalaisten_kirjoitustaidoissa

http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Poikien+annetaan+syrjäytyä+äidinkielen+opetuksesta/1135265455584

One Comment leave one →
  1. 10.9.2011 11.20

    Mieleniintoinen uutinen! Kirjoitat, ettei kirjallinen kulttuuri ole katoamassa, vaan että mediaosallisuuteen kuuluu kirjoittaminen. Jos katsoo mainitsemiasi foorumeita, voi puhua omista yhteisöistään. Esimerkiksi Facebookin ja eri verkkopelien keskustelutavat ja netiketit eroavat suuresti toisistaan. Niitä analysoimalla voi päästä käsiksi kielipeleihin, jotka eroavat myös suuresti äidinkielen opetuksen vaatimuksista ja tavoista (sanasto, lauseiden pituus, välimerkkien käyttö, pienet ja isot kirjaimet jne.).

    Onko kyseessä siis kirjoitustaidottomuus vai erilainen kielipeli, johon oppilaat ovat kasvaneet? Onko perinteinen äidinkielenosaaminen menettänyt merkitystään nuorten arjesta niin paljon, ettei sen ylläpitämistä nähdä tarpeellisena? Millaiseen maailmaan valmistamme nuoria, omaamme vai heidän?

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: