Skip to content

Vissysukkapoikia?

26.9.2011

Helsingin kaupunginkirjasto on käynnistänyt Jamit-tapahtumasarjan (Miehet, ulos kirjakaapista! HS 26.9.2011). Lyhenne syntyy sanoista Julkisesti Avoimet Mieslukijat. Kirjasto intoutui tempaisemaan, koska lainauslukujen perusteella miehet ovat vähemmistönä lainaustilastoissa (40 %:a).  Syksyn ajan eri sivukirjastoissa ”julkkismiehet” tilittävät avoimesti lukuharrastuksestaan, ja Facebookiinkin on perustettu tukiryhmä. Miesten ei enää haluta kuulevan haukkumasanoja ”lukutoukka, kirjaurpo tai vissysukkapoika” lukuharrastuksensa vuoksi.

Hupaisaltahan tämä kuulostaa! Yhteiskuntamme vihapuheilmiöistä vapistuttavin: lukevien miesten parjaus. Enpä vain ole moista onnistunut kuulemaan, vaikka työskentelen peruskoulusta tulleiden nuorten kanssa. Kirjojen ja printtilehtien lukeminen ei näytä olevan kovin yleistä, muttei se aikuisiällä taida usein tehdä ihmisestä  – mihestä tai naisesta  – harrastustaan salailevaa hylkiötä.

Tilaisuudet pidetään kirjastotiloissa yhtä kirjamessutapahtumaa lukuunottamatta. Saakohan kamapanja kirjastoihin uusia lainaajia vai tulevatko mukaan tilaisuuksiin ne, jotka jo ennestäänkin kirjastoa käyttävät? Medianäkyvyyttä tarvitaan lisää, jotta kiinnostuneet saadaan liikkeelle. Kaikin mokomin kannatan kampanjointia ja vertaistukea lukuinnostuksen levittämisessä. Onko kuitenkin turhan sukupuolittunutta ja tarkoitushakuista, että tilaisuuden jälkeen tarjotaan olutaiheista keskustelupiiriä kirja-avautumisen jälkeen?  Tuleeko tarve perustaa uusi  Facebook-tukiryhmä kirjakoukkuun jääneille olutkeskustelijoille?

2 kommenttia leave one →
  1. 1.10.2011 22.20

    Kuinkahan todellista tämä kaapissa lukeminen on? Oma kokemukseni on, että lukeminen on erityisesti nuorten mielestä ”coolia”, harrastaminen ja asiantuntijuus on ”in”. Jopa keski-ikäinen isäni ylpeilee taloyhtiön kierätyshyllyltä pelasteluilla ja luetuilla kirjoillaan. Perustuuko olettamukset ajankohtaiseen tutkimukseen, vai onko menneisyys vain valjastettu tapahtumasarjaa palvelemaan?

  2. 18.10.2011 11.49

    Veikkaan, että kaapissa lukeminen ei varsinaisesti ole todellisuutta, mutta luultavasti tuollaisella tapahtuman markkinoinnilla haluttiin saada liikkeelle sellaista kirjaston asiakaskuntaa, jota harvemmin näkee kirjoihin ja lukemiseen liittyvissä kirjaston tapahtumissa.

    En varmasti ole stereotyyppisen sukupuoliajattelun kannalla, mutta taitaa olla niin, että jos kirjaston tapahtumaa ei markkinoida jollain hyvin perinteisen miehisellä teemalla kuten oluella, miehet taitavat tulkita koko tapahtuman olevan käytönnössä naisille suunnattu. Kirjaston imago on naisvaltainen, ja sekä henkilökunnassa, lainaajissa että tapahtumiin osallistujissa kyllä on selvä naisenemmistö. Julkisesti avoimien mieslukijoiden Facebook-sivuilla olevista kuvista päätellen markkinointi on onnistunut sikäli, että kerrankin kirjaston kirjallisuustapahtumassa on ollut miesenemmistö.

    Kirjaston tapahtumiin osallistuminen tai kirjastosta lainaaminen eivät tietenkään ole ainoita asioita, joilla mitataan miesten lukemisharrastuksen määrää tai sen yleistä hyväksyntää. Ehkä miehet vain haluavat lukea rauhassa eivätkä sen kummemmin keskustella lukemastaan? Mutta kirjaston ja sen tapahtumien näkökulmasta katsottuna näyttää siltä, että poikien ja miesten lukemisharrastus saattaa olla jotain sellaista, josta ollaan mielummin hiljaa. Jos tällä tavalla saadaan alennettua miesten kynnystä osallistua kirjallisuustapahtumaan, niin se on vain hyvä.

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: