Skip to content

Julkisuuden uudet kanvata

9.10.2011
by

Karjalainen käsitteli 28.9.11 artikkelissaan Maailman huonoin biisi erilaisia sosiaalisen median mukanaan tuomia ilmiöitä eli meemejä. Maailman huonoimmaksi biisiksi tituuleerattu Rebecca Blackin Friday on kerännyt lehden julkaisupäivään mennessä yli 160 miljoonaa katsontakertaa. Karjalainen herätteleekin lukijaa ajattelemaan voiko näin suuren julkisuuden saanut kappale olla huono. Hänen seuraava kappaleensa sai hurjan suosion ihan vain siksi, että katsojat toivoivat myös sen olevan yhtä huono.

Youtuben lisäksi myös muilla sosiaalisilla medioilla on omat ilmiönsä. Facebookissa valtavan suosion saaneet ”Jos x-määrä tykkää, teen y-asian” -fanisivut ovat tuoneet kansain tietoisuuteen ihan tavallisia ihmisiä. Moni varmasti muistaa kaivuri-Mutasen, joka ajoi minikaivurilla Hangosta Kuusamoon ja dokumentoi sen sivullaan.

Käsitys julkisuudesta muuttuu sosiaalisen median myötä. Julkisuuden saavuttaminen on entistä helpompaa. Keinoja ja reittejä yksinkertaisesti on enemmän. Tuntuu, että julkisuuden voi saavuttaa tuosta noin vain tekemättä itse juuri mitään. Kyse on kuitenkin suuren suuresta sattumasta, jos näin käy.

Samaan aikaan tuntuu, että nuorten asenne julkisuuteen on muuttunut. Nuoret näkevät paljon työtä saavuttaakseen haluamansa. Expertius on mahdollista jokaiselle kun vain tekee töitä sen eteen.

2 kommenttia leave one →
  1. 10.10.2011 13.42

    Tässä on samaa meninkiä kuin sanonnassa: ”Ei mitään väliä mitä puhutaan, kunhan puhutaa. Kansallisteatterin jostakin esityksestä oli takavuosina arvostelija sanonut: ”Kulkekaa hiljaa Kansallisteatterin ohi, siellä nukutaan”. Monesti juuri se negatiivinen arvostelu tai huomio onkin muuttunut positiiviseksi. Ihmiset hauavat tietää miten huono se jokin oikein on. Otetaan selvää ja sitähän on sitten mentävä katsomaan tai kuuntelemaan.

  2. 11.10.2011 11.14

    Toisaalta pidän positiivisena asiana sitä ettei valtamedia ole ainoa kanava saada näkyvyyttä ja mainosarvoa. Monia hyviä projekteja ja tempauksia on tullut julkisuuteen mainitsemillasi tavoille (esim facebook-ryhmien kautta). Mut niin on kyllä niitä turhiakin… En tiedä kuinka tärkeä tempaus tuo kuormarilla ajelu oli verrattavissa moniin muihin joista löytyy todellista sisältöä tai vaikkapa päämäärä parantaa jotakin epäkohtaa maailmassa.

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: