Skip to content

Second Life elämykselliseen oppimiseen

15.10.2011
by

Pidimme Second Life -arkkitehti Annika Keskisen aka Yolanda Hirvi kanssa, työmaakokouksen oppilaitoksemme saaren maisemoinnista ja ‘kalevalaistyyppisen’ maailman rakentamisesta. Olen todella innoissani ja odotan paljon tältä rakennusprojektilta. Annika on yksi harvoista Second Life -suunnittelulla leipänsä tienaavista taiteilijoista Suomessa. Yhdysvalloissa SL-designerit ovat jo muodostaneet oman ammattikuntansa.

Pedagogisessa mielessä Second Life on mainio väline elämykselliseen oppimiseen. Edupolissa on ajateltu Second Life -maailmaa käyttää esimerkiksi kielten, asiakaspalvelun, yrittäjyyden ja tuotekehityksen koulutuksiin.
Ongelmana tosin on SL:n client-ohjelman usein tapahtuva päivitystarve, joka huonontaa palvelun saavutettavuutta. Oppilaitosympäristössä varsinkin client-sovellusten jatkuva päivittäminen saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia, kun loppukäyttäjillä ei ole mahdollisuutta niitä asentaa. Myös mobiililaitteisiin, esimerkiksi iPadiin, kaivattaisiin jonkunlaista vieweriä. Jos  sovelluksen pedagogisia affordansseja arvioidaan, vahvin ominaisuus on juuri vuorovaikutuksen mahdollisuus ja pelimäinen käyttöliittymä. Käyttäjä voi keskustella ääniyhteyden avulla sekä chat-ominaisuutta käyttäen.

Voit seurata hankkeen etenemistä Edupolin saarella:
http://maps.secondlife.com/secondlife/Edupoli/206/54/29

Ennakkotietona julkistan tässä myös vihjeen, että saarella on kaikille avoimet Halloween -juhlat lokakuun lopulla. Tästä tarkempaa  lisätietoa myöhemmin blogissani (http://opemedia.mobi/blog/).

No comments yet

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: