Skip to content

Minä ja Facebook

2.12.2011
by

Muistan sen syksyn, vuonna 2007, kun kaikki puhuivat Facebookista. Olin ollut vuoden poissa Suomesta ja olin pudonnut kärryilta, yhtäkkiä kaikki ihmiset kyselivät, onko mulla Facebook-profiilia. Alussa asenteeni oli kielteinen, en halunnut luoda itselleni uusia riippuvuuksia. Minulla oli jo virtuaalinen maailmani IRC-palvelimella sekä lisäsin kuvia IRC-galleriaan. IRCissä oltiin kuitenkin vain nimimerkillä, se on nörttien oma juttu ja vaati enemmän tietoteknistä osaamista. Nyt en puhu siitä kuvagalleriasta.

Kuvien katsominenkin oli myös mukavaa, mutta pian kuitenkin, IRC-galleriassa alkoi olla hiljaisempaa, ystävät poistivat sieltä profiileja ja vaihtoivat Facebookiin, joten minäkin menin perässä. Kaikki toivottivat minut tervetulleeksi: ”Hienoa, että saatiin sinutkin tänne. Kohta sullakin on uusi riippuvuus!”

Kolme vuotta on kulunut ja lehdet kirjoittavat, että ihmiset alkavat jo kyllästyä ja ärsyyntyä Facebookiin. Näin on käynyt myös minulle. Olen monta kertaa meinannut poistaa profiilini, mutta tullut toisiin aatoksiin. Riippuvuuteni estää.

Me kaikki tarvitsemme mediakasvatusta, lapset, nuoret, aikuiset ja vanhukset. Omat rajat täytyy oppia tunnistamaan, joskus jopa kantapään kautta. Mitä tulee riippuvuuteen, niin lapsia monesti rajoitetaan kotona, että kuinka kauan päivässä he saavat käyttää tietokonetta ja nettiä, entäpä aikuisia sitten? Me saatamme istua netissä monta tuntia päivässä ja kärsiä illalla nukkumaan mennessä päänsärystä ja hartiakivuista. Joskus on ihan mukava pysähtyä pohtimaan omaa netin käyttöä.   

No comments yet

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

