Skip to content

Mediataistoa Talvivaaran ympäristökatastrofin ympärillä

26.12.2012

Seurasin työni puolesta loppusyksystä Talvivaaran kaivoksen jätevesionnettomuutta ja sen ympärillä pyörivää viestintää etenkin sosiaalisissa medioissa. Paikallisista ihmisistä ja ympäristöaktivisteista koostuva Stop Talvivaara-liike nousi onnettomuuden myötä yhdeksi merkittäväksi tiedon välittäjäksi verkkosivujensa   kautta.

Sivustolle on linkitetty uutisia ja tiedotteita sekä muita blogeja ja sivustoja aiheeseen liittyen. Se myös tarjoaa keskustelufoorumin ja mahdollisuuden liittyä infosähköpostilistalle. Mielenkiintoinen on esimerkiksi yhteisön youtube-kanava, jossa haastatellaan niin paikallista maitotilallista kuin itse yhtiön isää Pekka Perää. Videoilla myös herätellään katsojaa retkellä saastuneelle suoalueeelle kaivosalueen kupeeseen.

Talvivaaran tapaus osoittaa hyvin, että tämän päivän kansalaisaktivismille sosiaalinen media ja sen hyvä hallinta on melkeinpä toiminnan edellytys. Ei riitä, että on paikan päällä kun jätevesivuoto tapahtuu tai maastosta löytyy outoa mönjää. On yhtä tärkeää osata viestiä asiasta nopeasti ennen kuin tilanne on jo ohi tai joku muu on ehtinyt kertoa asiasta oman näkökulmansa. Kansalaisten kuvamateriaalia voidaan käyttää myös viranomaistyössä todistusaineistona selvitettäessä mitä onnettomuudessa tapahtui.

Sosiaalisen median nopeus ja ketteryys on huomattu myös perinteisissä medioissa. Esimerkiksi Suomen luonto -lehden blogi teki aktiivista tutkivaa journalismia blogissaan ja eli mukana katastrofin vaiheissa lähes päivittäin. Blogista löytyy niin vesinäytetuloksia, ilmakuvia kuin kaivoksen työntekijöiden haastatteluja.

Vastapuolella Talvivaara pitää omaa blogiaan ”Paikanpäällä” verkkosivuillaan. Blogisssa esitellään niin jätevesivuotoa kuin ympäristövahingon korjaamista ja kipsisakka-altaan paikkaamisesta. Yhtiö on pyrkinyt blogissaan myös vastaamaan kansalaisten kysymyksiin.

Vajaat pari viikkoa Talvivaara oli kaikissa valtamedioissakin yksi pääuutisista, mikä teki siitä kansallisen ympäristökatastrofin. Toisaalta perinteisen median kiinnostus hiipui yllättävänkin nopeasti kaikkein akuutimman vaiheen mentyä ohi. Näin silti, vaikka itse kriisi ei vieläkään ole kokonaan ohi ja kaivos kamppailee täysien jätevesialtaidensa kanssa aikaa vastaan. Sen sijaan sosiaalinen median pelikentällä tarina jatkuu ja tilannetta seurataan tarkasti.

Kansalaisten perustamat sosiaalisen median kanavat täydentävät perinteisen median työtä esimerkiksi kriisitilanteissa. Parhaimmillaan ne nostavat esille kysymyksiä ja havaintoja ja heittävät täkyjä valtamedioille tartuttavaksi. Ne auttavat täydentämään kuvaa tapahtumista, etenkin paikallisten ihmisten näkökulmasta. Toki blogeissa ja keskustelupalstoilla liikkuu myös väärää tietoa ja olettamuksia. Kuten edellisen postauksen kirjoittaja sanoo, on kriiseissä aina monta puolta, näkemystä ja lopullista totuutta on vaikeaa löytää. Uskon kuitenkin, että kansalaisten omalla, uusia medioita hyödyntävällä viestinnällä on yhä enemmän merkitystä myös Suomen kaltaisessa maassa.

2 kommenttia leave one →
  1. 27.12.2012 20.52

    Kansalaisaktivismillä sosiaalisessa mediassa on varmasti vaikutusta viestintään. Ainakin se lisää tietoa ja tuskaa siitä mitä, tietoa uskoa. Toivottavasti kuitenkin niin, että jokaisella on mahdollisuus kertoa oma mielipiteensä ja lukija tai kuulija voi itse ratkaista luotettavuuden tai näkökulman. Itse haluan uskoa siihen, että sosiaalinen media parantaa ihmisten välistä viestintää.

  2. 29.7.2013 14.50

    Markkinoinnin opettajani muistutti aina että on parempi olla ensimmäinen kuin olla paras. Onkin varmasti totta, että ihmisten mielikuvien muotoutumiseen on vaikeampaa vaikuttaa siinä vaiheessa kun he ovat kuulleet jo yhden version. Sosiaalinen media vaikuttaa olevan täydellinen foorumi kansalaisaktivismille, mistä hyvänä esimerkkinä ovat kansalaisaloitteet. Tieto kansalaisaloitteesta leviää sosiaalisessa mediassa nopeasti ja useammat aloitteet ovat verkon kautta kautta keränneet yli 50000 kannattajaa lyhyessä ajassa, viimeisimpänä ”Järkeä tekijänoikeuslakiin”-aloite.

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: