Skip to content

Lukemisen iloa, yhteistyötä kirjaston ja koulun välillä

23.7.2013
by

Opintojen hankkeen toiminnallinen osio syntyi osana perustyötäni. Kiikan koulun 2. luokan opettaja tiedusteli vuoden vaihteessa, voisiko luokka toimia kirjaston kummiluokkana. Toki siihen suostuimme ja kevään aikana toteutimme kirjastovierailuja, joilla kullakin oli tietty teema, jonka mukaista toimintaa järjestimme. Aiheet tulivat opettajalta. Hän aina ilmoitti, että nyt meillä olisi tarvetta tämänlaiseen toimintaan, joka oli tietysti nivottu oppitunneilla käsiteltyihin asioihin. Opettajan esittämiin teemoihin minä kehittelin kirjastossa toteutettavan toiminnan, jonka vielä yhdessä opettajan kanssa viilasimme. Jotta luokan ja kirjaston yhteistyöstä saadaan kouluopetusta todella tukevaa, on ensiarvoisen tärkeää, että opettaja on mukana käyntien suunnittelussa. Kirjastossa emme voi tietää, mitä luokissa milloinkin on opetettu ja miten voisimme tukea oppimista. Kun opettaja kertoo kulloisestakin tarpeesta, me kirjastossa voimme räätälöidä osaamistamme palvelemaan juuri sitä asiaa.

Helmikuussa luokalla oli teemana klassikkosadut, joita kirjastossa toteutimme niin, että pidin luokalle diasatutunnin. Lisäksi oppilaat lainasivat luokkaan satukirjoja. Diasatujen pohjalta he piirsivät kuvitusta, joka oli kirjastossa näyttelyssä kaikille kävijöille. Seuraavalla kerralla harjoittelimme aakkostusta sekä aakkostukseen tehdyillä korteilla että kirjaston kirjoilla. Huhtikuussa kävin luokassa pitämässä mediakasvatustunnin Kirjatin mediaseikkailun pohjalta. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun käytin Kirjatin mediaseikkailua. Tunti onnistui hyvin; lapset olivat aktiivisia ja syntyi mukavaa keskustelua. Opettajat kertoivat, että tarvetta vastaavalle toiminnalle on. Varsinkin ikärajojen noudattamisesta tai ennemminkin niiden noudattamatta jättämisestä olivat monet huolissaan. Huhtikuussa luokka kävi myös kirjastossa ja teemana oli tiedonhaku tietokirjoista. Opettaja oli laatinut eläimiin liittyviä tehtäviä, joihin oppilaat etsivät vastaukset kirjaston lasten- ja nuortenosaston eläinkirjoista. Näin tuli harjoiteltua hakemiston ja sisällysluettelon käyttöä. Kirjaston osuutena oli riittävän laajan kirjamäärän tarjoaminen oppilaiden käyttöön.

Peruslukutaitoa luokka harjoitteli lainaamalla monenlaista kirjallisuutta sekä lukemalla ahkerasti. Koko luokka suoritti Pirkanmaan 2-luokalle tarkoitetun lukudiplomin. Opettaja kertoi, että ahkera lukeminen näkyy selvästi luokalla parantuneena lukutaitona sekä tarinankirjoittamisen taitona. Hänen mukaansa moni kirjoittaa tarinoita jo yhtä hyvin kuin kuudennella luokalla olevat vähän lukeneet oppilaat. Kirjoittamiseen lisäpotkua antoi se, että sen sai tehdä tietokoneella. Ahkera kevät päätettiin Lukujuhlaan kirjastossa. Kaikki oppilaat saivat diplomit ja kirjasto palkitsi ahkerimmat kirjastonkävijät. Juhlaan oli kutsuttu myös kotiväkeä, joka olikin lähtenyt kiitettävästi mukaan. Juhlat huipentuivat mehu, kahvi ja kakkutarjoiluun.

Kummiluokkatoiminta oli palkitsevaa ja sitä onkin mukava lähteä kehittämään eteenpäin syksyllä uusien ykkösluokkalaisten kanssa. Näin tiivis toiminta vaatii innostuneet ja asiaansa uskovat työntekijät sekä koulusta että kirjastosta. Yhteistyöllä saadaan kirjastokäynteihin lisää potkua ja tukea luokkatyöskentelyyn.

One Comment leave one →
  1. 25.7.2013 12.35

    Hankkeesi on oiva esimerkki toimivasta yhteistyöstä kirjaston ja koulun välillä. Erilaiset oppimisympäristöt tukevat erilaisia oppijoita ja joskus tuntuu, että koulu fyysisenä ympäristönä voi jopa hankaloittaa oppimista.

    Työskentelen itse melko uudessa koulurakennuksessa, jonka luokkatilaratkaisut ovat kuitenkin jostain entisiltä ajoilta. Luokat ovat ahtaita ja sisäänastujaa tervehtii kohtuuttoman suuri opettajanpöytätietokonebunkkeri, jonka takaa oppi singahtelee muualle luokkaan. Tietenkin tilajärjestelyjä ja käyttötapaa voi muuttaa, mutta uskon vakaasti siihen, että jo siirtyminen johonkin viihtyisään koulun ulkopuoliseen tilaan voi jo olla mieltä avaava ja rentouttava kokemus. Puhumattakaan siitä, että opetus on kertomasi lailla nivottu yhdeksi toimivaksi paketiksi, jossa molempien yhteistyötahojen osaaminen ja resurssit on hyvin otettu käyttöön.

    Ei ole vähäistä sekään, että lapset oppivat käyttämään kirjastoa. Sitä tarvitaan siinä missä kuvataideopetustakin ”taiteenkäyttäjäkoulutuksena”. Onnea kummiluokkatoiminnalle jatkossakin.

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: