Skip to content

Letkeä digitarina

24.7.2013
by

Mieleeni palaa usein kansakoulussa ensimmäisellä tai toisella luokalla eräs piirustustunti. Työskentelymateriaalina meillä oli mustat A4-kokoiset paperit, liimaa ja itse tehdyt värikynien teroitusjäänteet, ohuita puun sävyisiä kaarevia muotoja, joiden reunalla oli pieni värikäs sahalaitainen reuna. Aika kekseliästä. En tiedä oliko idea opettajan oma. Kukkia niistä tehtiin. Paloja pyöritellessäni satuin kokeilemaan sitä teroitusspiraalia pystyasennossa suhteessa kuvapintaan ja kysyinkin viereen tulleelta opettajalta voisiko sen liimata paperille niin. Myönteinen vastaus ja kannustus persoonalliseen ratkaisuun oli näin myöhemmin tarkasteltuna erittäin merkittävä. Oma idea otettiin vakavasti ja vaikka se hankaloitti varmaan töiden säilytystä, se oli hyväksytty. Vuosi oli 1965 tai 1966.

Oma kuvallinen ilmaisu on ollut ja tulee aina olemaan kuvataide-oppiaineen keskiössä. Siinä kehittyminen on, niin halutessa, koko elämän mittainen projekti, jota koulun kuvistunneilla kerran viikossa voidaan vain vähän avittaa.

Yhdeksäsluokkalaisten pitkän valinnaiskuviksen ryhmälle annoin tehtäväksi oman digitarinan tekemisen haluamastaan aiheesta. Suurimmiksi  ja ainoiksi ongelmiksi muodostui päätöksen tekeminen aiheesta ja työn aloittaminen. Olin iloisen yllättynyt.

Digitarinan tekemisessä liikutaan hyvin laaja-alaisesti koko oppiaineelle asetettujen tavoitteiden parissa. Se toimii yhtenä kuvan tekemisen välineenä siinä missä lyijykynä ja vahaliidutkin, mutta vielä lopputulostakin tärkeämpää on tekemiseen liittyvien sekä teknisten että sisällöllisten tekijöiden pohdinnat ja ratkaisut. Esimerkiksi kuvakoot, sommittelu, dramaturginen käännekohta ja kuvaviestintä lankeavat työstettäväksi automaattisesti. Digitarinan muotoon voidaan myös taltioida oppilastyön syntymisen luonnoksesta lopputulokseen. Tai tehdä kuva-analyysin taide- tai populaarikulttuurin kuvasta tai tutustua johonkin kuvataiteen ilmiöön ennen tai nyt. Tarinan kuvat voivat olla kukin erilaisella piirrostekniikalla tehdyt. Työskentely yksin tai yhdessä tuottaa joka tapauksessa tuloksen, jota katsotaan yhdessä. Yhdessä katsominen on oman työn jakamista ja se mahdollistaa keskustelun ja analysoinnin ja sitä kautta kehittymisen omassa tekemisessä. Tavalliseen kuvataidetuntikäytäntöihin en ole luontevasti osannut sijoittaa oppilastöiden katselua, eräänlaista yhteiskritiikkiä, vaikka puutteen olen kyllä tiedostanut. Liian vähälle jää vain katsominen, vaikka kuvan tekeminen siihen perustuukin. Omaan kokemukseen pohjautuen digitarinoiden  tekemiseen ja jakamiseen liittyy myös selkeästi voimaantumisen elementti, mikä ei ole vähäpätöinen asia sekään.

Erityisen lisän ilmaisulle digitarinassa tuo oman äänen käyttö. Työskennellessäni yhdeksäsluokkalaisten ryhmän kanssa huomasin sen olevan liiankin korkea kynnys useimmille. Mutta se on hyvin ymmärrettävää, sillä oman äänen kuuleminen on aina järisyttävä kokemus, koska sitä saa niin harvoin kokea. Ne jotka uskaltautuivat tarinassaan puhumaan ajatuksiaan omalla äänellään, olivat sitäkin kokemusta rikkaampia.

Digitarinoita tekemällä oppii tekemään niitä ja katsomalla omia tai toisten tekemisiä vahvistuu oma kyky vastaanottaa kriittisesti ja analysoiden niin taiteen kuin populaarikulttuurinkin mediakuvastoa.

Kuvataiteen opetuksen työkalupakkini on saanut uuden digitarina –nimisen välineen.

One Comment leave one →
  1. 2.9.2013 15.09

    Digitarinaa voi tosiaan käyttää moneen tarkoitukseen ja kaikki tuo, mitä kirjoitit esimerkiksi voimaantumisesta tarinan tekemisen myötä, on totta. Huomasin omaa kehittämishanketta tehdessä, että oman äänen käyttö tosiaan pelotti ryhmään. He joutuivat vielä kertomaan tarinansa käyttäen vierasta kieltä. Toivon, että olen saanut myös digitarinan menetelmänä käyttööni sekä työhön että omaan elämään. Digitarinan käyttömahdollisuudet ovat rajattomat.

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: