Skip to content

Sekoitetun pakan oppitunti

17.10.2014

Työskentelen mediasisältöjen tuotannon parissa, eikä mediakasvatus kuulu työhöni. Halusin kuitenkin tehdä Toiminnallisen mediakasvatuksen opintoihin liittyvän kehittämishankkeen työpaikallani ja päädyin ottamaan työyhteisöni mediakasvatuksen kohteeksi.

Yksinkertaisuudessaan hankkeen idea on tekemällä oppiminen ja toimenkuvien sekoittaminen. Teemme pienen pätkän ”sarjaamme”, mutta työrooleja vaihtamalla. Työtehtäviin valittiin ihmiset, jotka eivät toimi kyseisessä työtehtävässä. Jotta homma kuitenkin toimisi, oikeat ammattilaiset neuvovat eli tutoroivat toisia. Näin ollen kuvaussihteeri äänitti ja käsikirjoitti, näyttelijä puomitti ja toimii apulaisohjaajana, kamera-assistentti maskeerasi ja valomies sekä puomittaja näyttelivät. Kaikki ovat olleet innoissaan pestistään toisella puolella kameraa tai muuten vain toisenlaisen tekemisen merkeissä.

Sikin sokin -projektin ideana on yksinkertaisesti sekoittaa pakka, vaihtaa toimenkuvia ja sitä kautta avartaa näkemystä. Samalla työkavereihin voi tutustua hieman erilaisesta näkökulmasta. Oman työn hoitamiseen toisten työn ymmärtäminen voi vaikuttaa monin tavoin. Toisen argumentit ja käytöksen syyt on helpompi ymmärtää, kun tietää mitä hänen työnsä vaatii.

Projekti on ollut täynnä tekemisen iloa, kun ryhmän jäsenet tekevät parhaansa, jotta kaikki saadaan valmiiksi. Mukaan ilmoittautuneet ovat olleet todella innostuneita ideasta ja ovat halunneet olla siinä mukana sen haasteista huolimatta.

Sikin Sokin projekti on tätä kirjoittaessa vielä kesken. Suurin osa työstä, eli ryhmän kokoon saattaminen, suunnittelu ja kuvaukset ovat jo tehty. Mutta jälkityöt ja katselun järjestäminen on vielä edessä. Jännityksellä odotamme mitä kuvatusta materiaalista saadaan aikaiseksi. Ja mikä on aikanaan yleisön reaktio. Mitä sanovat ryhmässä mukana olleet, entä muut työyhteisön jäsenet, ne oikeat käsikirjoittaja, näyttelijät ja äänittäjät?

Yhtä kaikki kyseessä on Toiminnallisen mediakasvatuksen projekti. Toiminallisuutta hankkeesta kyllä löytyy, mutta entä se mediakasvatus? Mielestäni ammattimaisista taustoista huolimatta voi tekemällä oppia ja saada uusia näkökulmia, eli mediakasvaa. Kun vaikkapa leikkaaja kuvaa, hän varmasti oppii jotain kuvausvaiheesta ja niistä syistä, miksi kuvattumateriaali ei aina ole optimaalista juuri hänen työnsä kannalta. Toivon että työyhteisö on projektin jälkeen hieman yhtenäisempi ja ymmärtäväisempi toistensa tekemistä kohtaan.

No comments yet

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: