Skip to content

#johtajatsomessa

20.10.2014
blogikuva

Sosiaalinen media on irroittamaton osa arkeamme. 1980-luvun lopulla ja 1990-luvulla syntyneet ihmiset ovat siirtyneet  työelämään. He ovat kasvaneet sosiaalisten verkostojen ja digitaalisten työkalujen kanssa. Näin ollen työpaikoilla ja yrityksissä kohtaavat sukupolvien erilaiset odotukset ja toimintatavat.

Nuoremman polven edustajat, start up -yrittäjät ja pienyrittäjät tuntuvat hyödyntävän sosiaalista mediaa ahkerasti, luontevasti ja tehokkaasti. He tietävät, että sosiaalisella medialla on voimaa ja vuorovaikutus suoraan asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa on luonnollista ja tärkeää. Yhteiskunta kasvaa vähitellen siihen, että ”kaikki on somessa.”

Erilaiset kyselyt, tutkimukset ja kirjoitukset osoittavat, että ylintä johtoa kaivataan sosiaaliseen mediaan, ylin johto ymmärtää sosiaalisen median merkityksen ja että sosiaalinen media muuttaa johtamiskulttuuria.Kuitenkin tuoreimman tutkimuksen mukaan vain reilut 30 % FORTUNE 500® -listattujen yritysten johtajista on läsnä sosiaalisessa mediassa. Moni on LinkedInissä, joskin passiivisina. Facebookissa useimmat viestivät yksityishenkilöinä ja se lieneekin ihan viisasta.

Sosiaalinen media voisi tarjota johtajille areenan ajattelulle ja avoimelle vuorovaikutukselle, kunhan päästäisin eroon ajatuksesta, jonka mukaan sosiaalinen media on ainoastaan aikasyöppö. Esimerkiksi Twitter ja LinkedIn tarjoavat tehokkaan kanavan verkostoitumiseen ja omien ajatusten esittämiseen. Molempiin voi myös linkittää oman organisaationsa verkkosivut tai blogit, jolloin sanomalleen saa yhä laajempaa kosketuspintaa.

Syy johtajien vähäiseen näkyvyyteen somessa lienee tiedon, taidon ja uskalluksen puute. Ei tiedetä miten ja missä sosiaalista mediaa kannattaisi hyödyntää. Tai edes miksi siihen kannattaisi ryhtyä. Sosiaalista mediaa pidetään höpöhöpönä. Pelottavana. Tai vääränä kanavana asiakkaiden tavoittamiseen. Ehkä joissain tapauksissa näin. Hyötyjä kannattaisi kuitenkin pohtia kunkin omasta näkökulmastaan ja ehkä antaa sosiaalisille medioille mahdollisuus?

No comments yet

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: