Skip to content

Tabletit varhaiskasvatuksessa

31.10.2014
by

Moni alle kouluikäinen lapsi on tottunut tablet-tietokoneen käyttäjä. Erilaiset pelit ja lastenohjelmat ovat helposti saatavilla ja pienet lapset oppivat nopeasti käyttämään laitteita itsenäisesti. Tabletit tuovat lasten mediakulttuurin lähelle lasta helposti ja nopeasti. Tämä tuo mukanaan uudenlaisia haasteita. Lapsen tabletin käyttöä ei ole yhtä helppoa seurata ja valvoa kuin esimerkiksi television katselua. Myös lapselle sopivan sisällön löytäminen voi olla haastavaa sovellusten ja pelien viidakossa. Helposti unohdetaan, että vaikka lapsi oppii käyttämään tablettia nopeasti, ei se vähennä mediakasvatuksen tarvetta. Päin vastoin, nykyajan lapset tarvitsevat aikuisen tukea ja ohjausta jatkuvasti muuttuvassa mediamaailmassa ehkä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Mediataitoja ei opita ilman mediakasvatusta, eikä mikään kasvatus onnistu ilman tavoitteita, suunnittelua ja arviointia.

Varhaiskasvatuksessa tarvitaan sellaista tavoitteellista mediakasvatusta, jonka avulla lapset oppivat nyky-yhteiskunnassa tarvittavia mediataitoja. Perinteisiä mediavälineitä, kuten tarinoita ja kuvia käytetään päiväkodeissa paljon ja niiden merkitys tulee varmasti säilymään tulevaisuudessakin. Varhaiskasvatuksen toimijoiden tulee kuitenkin ottaa rohkeasti askel eteenpäin ja avata päiväkotien ovet myös uudemmille mediakasvatuksen välineille.

Toiminnallisen mediakasvatuksen opintoihin liittyvän hankkeen myötä olen päässyt kokeilemaan miten tablet-laitetta voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa omalla työpaikallani päiväkodissa. Olen kokeillut joitakin sovelluksia esimerkiksi suomea toisena kielenä puhuvien lasten kanssa ja nähnyt kuinka vuorovaikutteisuus ja toiminnallisuus mahdollistavat suomen kielen oppimisen uudella, lasta hyvin motivoivalla tavalla. Monissa lapsille suunnatuissa sovelluksissa ja peleissä ei käytetä puhuttua kieltä, joten ne antavat mahdollisuuden nimetä niissä esiintyviä asioita ja sitä kautta kartuttaa suomen kielen sanavarastoa. Niiden avulla voidaan kannustaa lapsia myös oman puheen tuottamiseen hauskassa ympäristössä.

Olen vielä tablet- laitteiden varhaiskasvatuskäytössä sellaisen jännittävän polun alussa, josta en tiedä mihin se johtaa. Uskon vakaasti siihen, että tabletit tuovat monia uusia mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen. Osa niistä odottaa vielä löytämistään, mutta on varmaa, että matkan varrelta löytyy jatkuvasti uutta opittavaa. On hyvä muistaa, että tablet-laitteiden käyttäminen varhaiskasvatuksessa vaatii ihan samanlaista tavoitteiden asettamista, suunnittelua ja arviointia kuin kaikki muukin varhaiskasvatuksen toiminta. Se vie myös alussa enemmän aikaa, koska välineet ja toimintatavat ovat vielä uusia varhaiskasvatuksen kentällä. Tätä ei kuitenkaan kannata säikähtää: tärkeintä on avoin ja innostunut asenne ja ajatus siitä, että uusien toimintatapojen parissa on hyväksyttävää edetä pienen pienillä askeleilla.

No comments yet

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: