Skip to content

Mediakasvatuksen aallokoissa

22.11.2014
by

Varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa tehtävä mediakasvatuksen kirjo mahdollisuuksineen on kiehtonut ja johdattanut pedagogiikkani tuntemattomille ja turvallisille vesille. Purjehtimaan lähdin Kolumbuksen tavoin, uskoin löytäväni rannan. Karttanani ovat olleet Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen valtakunnalliset linjaukset. Kompassin avulla olen rakentanut yhdessä ryhmäni kasvattajien kanssa oppimisympäristön lasten tarpeille ja tavoitteille. En ole ollut yksin purjehtia, onnistuneeseen matkaan on tarvittu saman näkemyksen jakavat työtoverit ja työyhteisö.

Hetkestä, jolloin irrotimme ankkurin, on miltei 13 vuotta. Kolme kuntaa, kolme erivivahteista satamaa ovat jokainen tuoneet oman painatuksensa ja opetuksensa yhä jatkuvaan matkaan. Olen pitänyt lokikirjaa menneistä vuosista haasteineen ja onnistumisen kokemuksineen. Lokikirjaani olen aika ajoin palannut, kun olen tukea tai peiliä pedagogiikalle tarvinnut. Olen kertonut tekemistämme matkoista niille, jotka ovat olleet oman taipaleensa alussa. Vaikka ensisijaisena tavoitteenani on ollut luoda uskoa kasvattajille tekemiinsä reittivalintoihin, olen myös minä saanut uusia näkemyksiä ja oivalluksia pedagogiikan ja menetelmien arvioimiseen ja kehittämiseen.

Juuri nyt minulla on tunne, että mediakasvatuksesta on tullut kasvattajille suuri, vaikeasti hahmotettava, muodoton ja kaukana pysyvä pakko. Mistä ottaa kiinni? Kuinka kasvattajan pakon tunteesta voi tulla hauskaa ja lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista tukevaa?

Mediakasvatus ei ole kiinni välineistä vaan uuden näkökulman löytämisestä. Toki välineet rikastuttavat toimintaa mutta ne eivät ole itseisarvo. Oleellista on tietää, kuinka toiminta tukee lapsen tai lapsiryhmän kehitystä kohti laadittuja tavoitteita.

Tulevan toimintakauden yksikkökohtaiset pedagogiset menetelmät ja tavoitteet on kirjattu päiväkotien toimintasuunnitelmiin. Ne tukevat ja viitoittavat kartan tavoin tulevaa matkaa kohti määränpäätä. Määränpää on jokaiselle ryhmälle oma, se on jokaiselle lapselle henkilökohtainen.  Voisiko mediakasvatuksen määrätietoinen hyödyntäminen tietyllä, ehkä jo rutiiniksi muodostuneelle reitillä, tuoda uusia näkökulmia?  Voisimmeko päättää, että aikataulullisesti hyödynnämme tvt laitteita tai median eri muotoja kerran kuukaudessa tai kaksi kertaa ennen joulua?

Varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on laaja ja vankka pedagoginen osaaminen alle kouluikäisten lasten kasvun, kehityksen ja oppimaan oppimisen tukemisessa. Kasvattaisimmeko osaamistamme jos ajattelisimme yhdessä, että ”tässä olemme taitavia, kuinka toteutamme sen TVT välineitä tai mediaa hyödyntäen yhdessä lasten kanssa ”?  Johdattaisiko ajatus ”tästä olemme kiinnostuneita, kuinka tuomme sen osaksi lasten oppimisympäristöä mediakasvatuksen keinoin?”  Vaikka tulevalle matkalle on laadittu reittisuunnitelmat ja tavoitteiden tarkastelun ajankohdat, saattaa silti matkan varrelle ilmaantua haasteita. Voisimme tällöin pohtia mediakasvatuksen hyödyntämistä, jotta matalikot väistettäisiin turvallisesti?

Pitkään toimintakuteen sisältyy reittejä, jotka eivät ole kasvattajille mielekkäitä. Niistä on tullut merimerkkejä, jotka ohitetaan kartassa osoitetun reitin mukaisesti mahdollisimman nopeasti. Ohitettuihin poijuihin ei palata lasten kanssa, katse suunnataan pian seuraavaan satamaan. Näin toimien saattaa jäädä lapsen kysymys tai ajatus kuulematta, idea tai ehdotus toteuttamatta. Tunnistaessamme merimerkit, jotka haluaisimme ohittaa mahdollisimman pian ja kaukaa, meidän kasvattajien tulisi pysähtyä. Voisimmeko pikaisen ohittamisen sijaan pohtia, sitä kuinka mediakasvatuksen keinoin saisimme mielekkyyttä ja uusia sävyjä suunnitellulle reitille?

Toiminnallisen mediakasvatuksen erikoistumisopinnot ovat pian päättymässä. Jäljellä on enää viikonloppu, jossa näemme ja kuulemme toistemme kehittämistehtävät. Omani valmistui jo varhain viime keväänä. Raportti on kirjoittamista vaille valmis. Kuinka matkani jatkuu?  Kuluneen vuoden aikana olen kokenut olevani turvassa. Minulla on ollut tunne, että opinnot ovat johtaneet meitä kohti mediakasvatuksen ydintä. Olemme kuulleet ne mediakasvatuksen asiantuntijoiden ajatukset ja näkemykset, jotka ovat olleet juuri nyt keskiössä. Entä opintojen jälkeen? Kuinka päivitän tietoni ja menetelmäni? Kuka kannustaa, rohkaisee ja neuvoo kun omat taidot eivät riitä?

Tätä kirjoittaessani palaan Kolumbukseen ja häneen luottavaan miehistöönsä. He lähtivät yhdessä purjehtimaan, koska tiesivät löytävänsä meren takaa maata jalkojensa alle. Niin mekin teemme, mukanamme some, digitarinat, blogit, tietokonepelit ja elokuvat.

No comments yet

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: