Skip to content

Kriittisyyden kiemuroissa

29.12.2014
by

Oppilaiden tekemiä videoita katsellessa pohdiskelin mediakasvatusta. Harjoittelimme vertaisarviointia heidän tekemistään videopäiväkirjoista. Huomasin luokassa vallitseva hiljaisuus. He eivät uskaltaneet, he pelkäsivät – miten minulle käy, jos kritisoin toisen tekemää videota? Mitä muut sanovat? Miten säilytän kasvojani? Loukkaantuuko videon tekijä, jos sanon jotain negatiivista?

Mediakasvatuksella on siis tässä luokassa tilaus – mediakasvatus kun opettaa ajattelemaan kriittisesti, ottamaan kantaa asioihin, osallistumaan ja olemaan aktiivinen yms. Kieltämättä minulle tuli luokkaa seuratessa hieman voimaton olo, kun oppilaista yksi sanoo ”ihan ookoo”, ”musiikki on tyhmä”. Onko rakentavaa kriittisyyttä todellakin näin vaikea opettaa? Hanna Paananen toteaa pro-gradu -tutkimuksessaan, että kriittisen ajattelun opettaminen tuottaa sekä käytännöllisiä että teoreettisia ongelmia (Paananen 2010, 24). Siis ilmeisesti on.

Kun on kyseessä yläkoulunikäisistä oppilaista, käytännölliset ongelmat ovat esimerkiksi heidän uskonsa kaikkitietävään nettimaailmaan: ”mutta ku netis sanottii niin…” Lisäksi heillä on käsitys, että jos pystyy kopioimaan ja liittämään jotain omaan teokseensa, se on hyväksytty. Toisaalta kriittisyyden opettaminen on vähän samanlaista kasvatusta kuin yleensä. Opetetaan, mikä on oikein ja mikä väärin, missä raja kulkee. Mediakasvatus on kaikkea tätä.

Teoreettisiin ongelmiin törmätään silloin, kun mietitään mediakasvatusta käsitteenä. Se on niin laaja ja pitää sisällään niin monia asioita, että opettajan on vaikea hahmottaa, mistä pitää aloittaa. Riittääkö vuotuinen sanomalehtiviikko? Entä meidän videopäiväkirjamme? Riittääkö se edes kriittisen ajattelun kipinään? Sanoisin, että ei riitä. Mediakasvatus tulisi läpäistä kaikkia aineita, niin biologia kuin matematiikka, kielet ja terveystieto ym.

Mediakasvatus on avainasemassa uudessa OPS 2016. Siinä puhutaan monilukutaidosta jokaisen aineen kohdalla. Oppilaiden on siis osattava ”lukea” ei yksin printattua materiaalia, mutta myös digitaalista materiaalia, audiovisuaalista materiaalia jne. Nuorten maailma on monimutkaistunut, ja mediakasvatus pystyy vastaamaan tähän haasteeseen oikealla tavalla totutettuna.

Näin pohdiskelee Judi🙂

No comments yet

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: